Melyek a leggyakoribb kazán hibák és kire bízzuk a szerelést?
Egy családi ház kazánja kulcsszerepet tölt be a komfortos életkörülmények biztosításában. Legyen szó gáz-, vegyestüzelésű vagy kondenzációs kazánról, előbb-utóbb minden rendszernél előfordulhatnak hibák. Az alábbiakban összegyűjtöttem a leggyakoribb kazán meghibásodásokat, típusok szerint csoportosítva.
Mechanikai hibák
-
Szivattyú meghibásodása: A keringető szivattyú elkophat vagy elakadhat, ezáltal a rendszer nem tudja megfelelően cirkuláltatni a meleg vizet.
-
Szelep- és termosztátproblémák: Egy rosszul működő háromjáratú szelep vagy hibás szobatermosztát hibás működést okozhat.
-
Ventilátorhibák (főleg kondenzációs kazánoknál): A lerakódott por vagy kopott alkatrészek miatt a ventilátor nem tud megfelelően működni.
Égéssel és gyújtással kapcsolatos hibák
-
Gyújtó elektróda hibája: A kazán nem indul el vagy gyakran leáll, ha ezek az alkatrészek koszosak vagy meghibásodtak.
-
Gázszelep meghibásodása: A szelep nem nyit ki rendesen, emiatt nem jön létre az égés.
-
Eltömődött égőfej: A nem megfelelő égés kormot eredményez, ami további hibákhoz vezethet.
Víznyomás-problémák
-
Alacsony nyomás: A kazán leállhat, ha nem éri el a minimális nyomásszintet.
-
Tágulási tartály meghibásodása: Nyomásingadozás, biztonsági szelepen keresztüli vízveszteség.
-
Szivárgás: A csőrendszer, radiátorok vagy csatlakozások mentén léphet fel.
Elektronikai és vezérlési hibák
-
Vezérlőpanel meghibásodása: Feszültségingadozás vagy elöregedett alkatrészek miatt a kazán hibakóddal leállhat.
-
Hőmérséklet-érzékelő hibája: Hibás adatokat küld a rendszernek, ezáltal a kazán nem megfelelően szabályoz.
Karbantartás hiánya miatti hibák
-
Vízkövesedés a hőcserélőben: Rontja a hatásfokot, túlmelegedéshez vezethet.
-
Korom- és porlerakódás: Rontja az égést, támogatja a meghibásodásokat.
-
Légszűrő eldugulása (ha van): A kazán nem kap megfelelő levegőt, emiatt biztonsági leállást végez.
Mire érdemes figyelni?
-
Éves karbantartás: Legalább egyszer évente végeztessünk szakemberrel átvizsgálást.
-
Hibakódok figyelése: A modern kazánok kijelzőn keresztül jelzik a hibákat, ezeket érdemes dokumentálni.
-
Furcsa hangok, szagok, viselkedés: Ne halogassuk a kivizsgálást, ha bármi szokatlant tapasztalunk.
Ha tudod, milyen típusú vagy márkájú kazánt használunk, érdemes utánanézni a specifikus hibalehetőségeknek is. Egyes modellekre jellemzők bizonyos visszatérő hibák, melyekre már gyári megoldások is léteznek.
Kire bízzuk a kazán javítását?
A kazán javítását mindig szakképzett, engedéllyel rendelkező szerelőre kell bízni, mivel a szakszerűtlen beavatkozás nemcsak a készüléket károsíthatja, hanem akár életveszélyes is lehet (például gázszivárgás vagy szén-monoxid-mérgezés miatt).
Kit érdemes választani?
Minősített gázkészülék-szerelő / fűtésszerelő
-
Gázkazán javítását csak olyan szakember végezheti, akinek van gázszerelő engedélye (gázipari műszaki biztonsági vizsgával rendelkezik).
-
Előny, ha a szerelő ismeri az adott kazán márkát, mert így gyorsabban és hatékonyabban dolgozik.
-
Fontos, hogy a szerelő hivatalosan bejegyzett vállalkozással rendelkezzen, számlaképes legyen, és adjon írásos ajánlatot.
Hivatalos szervizpartner
-
A legtöbb gyártó rendelkezik saját márkaszervizzel. Ez különösen fontos garanciális készülékeknél, mert ilyenkor kizárólag ők jogosultak a javításra a garancia megtartása érdekében.
-
Előnye, hogy gyári alkatrészeket használnak, és pontos diagnosztikát nyújtanak.
Mire figyelj a szerelő kiválasztásánál?
-
Rendelkezik hivatalos képesítéssel, engedéllyel.
-
Számlát ad, vállal garanciát a munkájára.
-
Nem csak ránézésre diagnosztizál, hanem átvizsgálja a rendszert.
-
Van pozitív értékelése (pl. Google, JóSzaki, Facebook-csoportok).
-
Előre közli a költségeket (pl. kiszállási díj, munkadíj, alkatrész ára).
Kit ne bízzunk meg?
-
Aki nem tudja igazolni a képesítését.
-
Aki nem ad számlát.
-
Aki „mindenhez is ért”, de semmit nem dokumentál.
-
Aki már telefonban pontos diagnózist állít fel anélkül, hogy kérdezne a kazánról vagy a hibáról.
Záró gondolat
A gázkazán hibák többsége időben felismerve könnyedén megelőzhető, vagy kis ráfordítással javítható. A rendszeres karbantartás, a hibakódok figyelése és az alapvető működés ismerete segíthet elkerülni a komolyabb meghibásodásokat és a fűtési szezonban történő kellemetlenségeket.