A klímaszereléstől a vízszerelésen át a nagyüzemi összeszerelésig!

Minden, ami szerelés!

Minden, ami szerelés!

Melyek a leggyakoribb kazán hibák és kire bízzuk a szerelést?

2025. május 20. - Kondor Albert marketing

Melyek a leggyakoribb kazán hibák és kire bízzuk a szerelést?

Egy családi ház kazánja kulcsszerepet tölt be a komfortos életkörülmények biztosításában. Legyen szó gáz-, vegyestüzelésű vagy kondenzációs kazánról, előbb-utóbb minden rendszernél előfordulhatnak hibák. Az alábbiakban összegyűjtöttem a leggyakoribb kazán meghibásodásokat, típusok szerint csoportosítva.

weste-kazan.jpg


Mechanikai hibák

  • Szivattyú meghibásodása: A keringető szivattyú elkophat vagy elakadhat, ezáltal a rendszer nem tudja megfelelően cirkuláltatni a meleg vizet.

  • Szelep- és termosztátproblémák: Egy rosszul működő háromjáratú szelep vagy hibás szobatermosztát hibás működést okozhat.

  • Ventilátorhibák (főleg kondenzációs kazánoknál): A lerakódott por vagy kopott alkatrészek miatt a ventilátor nem tud megfelelően működni.


Égéssel és gyújtással kapcsolatos hibák

  • Gyújtó elektróda hibája: A kazán nem indul el vagy gyakran leáll, ha ezek az alkatrészek koszosak vagy meghibásodtak.

  • Gázszelep meghibásodása: A szelep nem nyit ki rendesen, emiatt nem jön létre az égés.

  • Eltömődött égőfej: A nem megfelelő égés kormot eredményez, ami további hibákhoz vezethet.


Víznyomás-problémák

  • Alacsony nyomás: A kazán leállhat, ha nem éri el a minimális nyomásszintet.

  • Tágulási tartály meghibásodása: Nyomásingadozás, biztonsági szelepen keresztüli vízveszteség.

  • Szivárgás: A csőrendszer, radiátorok vagy csatlakozások mentén léphet fel.


Elektronikai és vezérlési hibák

  • Vezérlőpanel meghibásodása: Feszültségingadozás vagy elöregedett alkatrészek miatt a kazán hibakóddal leállhat.

  • Hőmérséklet-érzékelő hibája: Hibás adatokat küld a rendszernek, ezáltal a kazán nem megfelelően szabályoz.


Karbantartás hiánya miatti hibák

  • Vízkövesedés a hőcserélőben: Rontja a hatásfokot, túlmelegedéshez vezethet.

  • Korom- és porlerakódás: Rontja az égést, támogatja a meghibásodásokat.

  • Légszűrő eldugulása (ha van): A kazán nem kap megfelelő levegőt, emiatt biztonsági leállást végez.


Mire érdemes figyelni?

  • Éves karbantartás: Legalább egyszer évente végeztessünk szakemberrel átvizsgálást.

  • Hibakódok figyelése: A modern kazánok kijelzőn keresztül jelzik a hibákat, ezeket érdemes dokumentálni.

  • Furcsa hangok, szagok, viselkedés: Ne halogassuk a kivizsgálást, ha bármi szokatlant tapasztalunk.

Ha tudod, milyen típusú vagy márkájú kazánt használunk, érdemes utánanézni a specifikus hibalehetőségeknek is. Egyes modellekre jellemzők bizonyos visszatérő hibák, melyekre már gyári megoldások is léteznek.


Kire bízzuk a kazán javítását?

A kazán javítását mindig szakképzett, engedéllyel rendelkező szerelőre kell bízni, mivel a szakszerűtlen beavatkozás nemcsak a készüléket károsíthatja, hanem akár életveszélyes is lehet (például gázszivárgás vagy szén-monoxid-mérgezés miatt).

Kit érdemes választani?

Minősített gázkészülék-szerelő / fűtésszerelő

  • Gázkazán javítását csak olyan szakember végezheti, akinek van gázszerelő engedélye (gázipari műszaki biztonsági vizsgával rendelkezik).

  • Előny, ha a szerelő ismeri az adott kazán márkát, mert így gyorsabban és hatékonyabban dolgozik.

  • Fontos, hogy a szerelő hivatalosan bejegyzett vállalkozással rendelkezzen, számlaképes legyen, és adjon írásos ajánlatot.

Hivatalos szervizpartner

  • A legtöbb gyártó rendelkezik saját márkaszervizzel. Ez különösen fontos garanciális készülékeknél, mert ilyenkor kizárólag ők jogosultak a javításra a garancia megtartása érdekében.

  • Előnye, hogy gyári alkatrészeket használnak, és pontos diagnosztikát nyújtanak.

Mire figyelj a szerelő kiválasztásánál?

  • Rendelkezik hivatalos képesítéssel, engedéllyel.

  • Számlát ad, vállal garanciát a munkájára.

  • Nem csak ránézésre diagnosztizál, hanem átvizsgálja a rendszert.

  • Van pozitív értékelése (pl. Google, JóSzaki, Facebook-csoportok).

  • Előre közli a költségeket (pl. kiszállási díj, munkadíj, alkatrész ára).

Kit ne bízzunk meg?

  • Aki nem tudja igazolni a képesítését.

  • Aki nem ad számlát.

  • Aki „mindenhez is ért”, de semmit nem dokumentál.

  • Aki már telefonban pontos diagnózist állít fel anélkül, hogy kérdezne a kazánról vagy a hibáról.

Záró gondolat

A gázkazán hibák többsége időben felismerve könnyedén megelőzhető, vagy kis ráfordítással javítható. A rendszeres karbantartás, a hibakódok figyelése és az alapvető működés ismerete segíthet elkerülni a komolyabb meghibásodásokat és a fűtési szezonban történő kellemetlenségeket.

A bejegyzés trackback címe:

https://szereles.blog.hu/api/trackback/id/tr10018863056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása